Kiesmerk

Natuurlijk wil je erop kunnen vertrouwen dat de bedrijven in de United Economy zich inzetten voor de transitie naar een betere economie en samenleving. Die inzet wordt zichtbaar door het Kiesmerk. De keuze voor het Kiesmerk is een belofte jouw bijdrage aan de transitie zichtbaar te maken en andere bedrijven met het Kiesmerk te versterken door bij voorkeur bij hen in te kopen. 

Het is een kiesmerk omdat je kiest voor transparantie en samenwerking.

En uiteraard kijken anderen mee, kunnen advies geven of greenwashing tegengaan. Het is geen keurmerk – wij gaan je niet keuren – maar juist een keuze om te laten zien welke stappen je al gezet hebt op het gebied van duurzaam en sociaal ondernemen. En ook welke ambities je hebt en waar je misschien nog uitdagingen tegenkomt.

Voorbereiden op nieuwe wetgeving

Het gebruiken van het Kiesmerk helpt je als bedrijf ook om je voor te bereiden op de nieuwe wetgeving over duurzame en sociale verslaglegging. Hoewel deze wettelijke verplichting nu alleen nog voor grote bedrijven geldt, zullen deze (op korte of wat langere termijn) ook hun toeleveranciers om verantwoording gaan vragen. Door hier nu al op in te spelen, ben je de markt een stap voor én laat je zien dat je serieus bezig bent met je duurzame en sociale missie.

Kiesmerk voorbeelden

Eigen uiting

Hier zie je een paar voorbeelden (klik op de logo’s) van deelnemers die al een eigen uiting hebben van hun sociaal, duurzaam en/of lokaal ondernemerschap:

Deelnemers die het Kiesmerk impactsheet gebruikt hebben

Jouw duurzaamheidsuiting

Zelf ermee aan de slag (geen kosten): Als UE-deelnemer kan je hier de gratis afbeeldingen en checklist downloaden om zelf jouw duurzaamheidsuiting vorm te geven, bijvoorbeeld door een extra pagina op je website aan te maken waarop je ze verwerkt.

Met ondersteuning: Het United Economy team staat tevens voor je klaar om je – tegen een vergoeding – hierbij te helpen: met jouw input maken we een Impactsheet volledig in jouw huisstijl. Met dit document laat je in één overzicht zien waar jouw bedrijf mee bezig is op het gebied van duurzaam, sociaal en/of lokaal ondernemen. Voor op je website, voor aan de muur, en om aan al je klanten en leveranciers te laten zien.

Het commitment van deelnemers met het Kiesmerk om waar mogelijk bij elkaar in te kopen, versterkt de economische positie van bedrijven die bouwen aan de transitie. Betalingen kunnen plaatsvinden middels een gewone bankrekening, of met een circulair geld rekening.  Dat laatste geldt voor United Economy deelnemers die hun uitgaven zo extra impact geven.

Het Kiesmerk richt zich primair op mkb-bedrijven. Beursgenoteerde bedrijven/corporates die mee willen doen met United Economy, kunnen een kennismakingsgesprek inplannen, zodat we samen bekijken wat een passende vorm is.