Picture1

Interview met Annabel Meulenveld

We zijn benieuwd naar de verhalen van onze United Economy Kwartiermakers. Daarom beginnen we een serie interviews met hen. Vandaag hebben we het genoegen om Annabel Meulenveld te spreken.

Annabel Meulenveld: de videomaker met een missie

Annabel Meulenveld is de oprichter en eigenaar van Annabel.nl, een bedrijf dat video’s maakt voor bedrijven. Maar niet zomaar video’s. Annabel heeft een passie voor duurzaam en sociaal ondernemerschap. Ze wil met haar video’s een positieve impact maken op de wereld en de mensen om haar heen. Wellicht heb je de United Economy lustrum video gezien die zij gemaakt heeft.

Hoe is ze daar gekomen? En wat heeft United Economy daarmee te maken? Wij spraken haar in een estafette interview.

“Een video voor een hele toffe community.”

Het begon allemaal vier jaar geleden, toen Annabel een telefoontje kreeg van haar oom Robbert Meulenveld. Robbert is de eigenaar van Groener Gras, een bedrijf dat zich bezighoudt met duurzame marketing. Hij was al jarenlang lid van United Economy (UE), een netwerk van ondernemers die samenwerken, onder andere door bij elkaar in te kopen. Hij vroeg Annabel of ze interesse had om een video te maken over United Economy. Annabel was meteen enthousiast: “Ja, laten we het doen!”.

Het maken van de video was een eye-opener voor Annabel. Ze mocht verschillende ondernemers interviewen die allemaal op hun eigen manier bijdragen aan een betere wereld. Ze hoorde inspirerende verhalen over hoe ze hun bedrijf duurzaam en sociaal maakten, en hoe ze elkaar helpen met de Uniteds, de circulaire munt van UE. Annabel voelde zich meteen thuis bij deze community. Ze besloot om ook lid te worden van UE en haar video’s aan te bieden aan andere leden.

“Ik ben gaan kijken waar mijn vuurtje van gaat branden.”

Sindsdien heeft Annabel mooie projecten gedaan met andere UE deelnemers. Zo heeft ze samengewerkt met Sanacount, een administratiekantoor dat ondernemers helpt om duurzaam te ondernemen. “Dat heeft heel erg geholpen om te kijken hoe ik zelf duurzaam kan ondernemen”, zegt Annabel. “Niet alleen voor de wereld, maar ook voor mezelf. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik nog jarenlang kan doen wat ik leuk vind?”

Annabel merkte dat ze meer voldoening kreeg van haar werk toen ze zich ging richten op duurzame projecten en maatschappelijke organisaties. “Ondernemen gaat vaak over groeien qua omzet en grootte, maar dat gaf me niet meer dezelfde voldoening als aan het begin”, zegt ze. “Ik ben gaan kijken waar mijn vuurtje van gaat branden. Voor mij is dat het bezig zijn met thema’s die er echt toe doen.”

Annabel is trots op haar werk. Ze ziet het als een manier om haar talenten in te zetten voor een hoger doel. ”Ik vind het heel leuk om verhalen te vertellen met beeld en geluid. Het is mijn missie om mensen en bedrijven hierbij te helpen”, zegt ze. ”En ik vind het nog leuker om verhalen te vertellen die mensen informeren, inspireren en enthousiasmeren over duurzaam en sociaal ondernemen.’’

United Economy: “een mix van inspiratie, prikkeling en kritische blik.”

Annabel is enthousiast over de mogelijkheden die UE biedt. “Ik denk dat het enorm kan gaan ontploffen! Dat heeft het natuurlijk al gedaan, maar ik denk dat het nog veel groter kan worden. Als nog meer ondernemers zich bewust worden van het belang van duurzaam ondernemen. Ik denk dat dat bewustzijn nu al groot is, maar dat er vroeg of laat bij iedereen een omschakeling zal komen. Dan staat UE al en kan je daar heel makkelijk op aanhaken. Bedrijven die die behoefte ook gaan voelen kunnen zich dan ook aansluiten.”

Ze kijkt ook uit naar de ontwikkelingen die op stapel staan. “Ik weet dat er verder gewerkt wordt aan de app en handelsomgeving en ik denk dat dit heel veel gaat brengen. Omdat dit een toegankelijke manier is om te zien welke ondernemers er allemaal zijn aangesloten.”

De sfeer van United Economy is volgens Annabel een mix van inspiratie, prikkeling en kritische blik. “Ik heb dat heel sterk gevoeld tijdens de lustrumbijeenkomst. Iedereen was enthousiast en betrokken, maar ook bereid om elkaar feedback te geven en uit te dagen. Dat vind ik heel waardevol.”

Aanpassing mindset

Annabel vertelt hoe ze zelf de omschakeling naar duurzaamheid heeft gemaakt. “Dat kwam omdat om me heen veel mensen bezig zijn met duurzaamheid. Bij mij speelde het daardoor al op de achtergrond. Dit besef werd geleidelijk groter en ik denk dat UE dat proces heeft versneld. Het was voor mij een soort stok achter de deur. Bijvoorbeeld op de lustrumbijeenkomst zag ik alle mensen bij elkaar en hierdoor zag ik dat heel veel mensen bezig zijn met dezelfde vraagstukken. Toen zag ik nog meer mogelijkheden.”

Annabel leert van Sanacount hoe ze haar bedrijf en financiën beter kan structureren. Ze heeft ontdekt dat duurzaamheid niet alleen gaat over de wereld, maar ook over haar eigen toekomst als ondernemer. Ze ziet dat langetermijndoelen haar helpen om langer door te gaan en de wereld positief te beïnvloeden.

“Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.”

Annabel heeft een motto dat haar helpt om creatief te blijven: “Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.” Deze quote van Picasso geeft aan dat ze niet bang is om buiten de gebaande paden te gaan. “Ik ken de theorie en de regels, maar ik probeer ze ook soms te doorbreken. Ik geloof dat je daarmee meer energie en spontaniteit creëert. Bijvoorbeeld, ik maak geen uitgebreide scripts of moodboards voor mijn video’s. Ik zeg meestal: ‘Gewoon aan de slag gaan en filmen’. Dan krijg je veel persoonlijkere en authentiekere verhalen dan als je alles van tevoren vastlegt.”

Annabel Meulenveld is een mooi voorbeeld van hoe duurzaam ondernemen niet alleen leidt tot persoonlijk succes, maar ook tot een collectieve bloei. Wil je meer lezen over Annabel Meulenveld? Kijk dan op haar website. Wil je meebouwen aan een wereld waarin ondernemerschap, passie en duurzaamheid elkaar ontmoeten en versterken? Kijk dan op onze United Economy website.