Pascal Defesche

Interview met Pascal Defesche

We zijn benieuwd naar de verhalen van onze United Economy Kwartiermakers. Daarom beginnen we een serie interviews met hen. Vandaag hebben we het genoegen om Pascal Defesche te spreken.

Pascal Defesche: de reclamespecialist die de weg baant naar duurzaam hergebruik

Pascal Defesche is de eigenaar van GelreSign, een bedrijf dat gespecialiseerd is in reclame en visuele communicatie in de breedste zin van het woord. Hierbij kan je denken aan autobelettering, bewegwijzering voor binnen en buiten, fotowanden, lichtreclame, gevelbelettering, reclameborden en beurspresentatiematerialen. 

Hoe omarmt hij duurzaamheid en welke rol speelt United Economy hierin? Wij spraken hem in een estafette interview. 

“United Economy: een netwerk dat mij uitdaagde om te veranderen”

Ik kwam Heidi tegen bij “Aarden”, ongeveer 3 jaar geleden. We kletsten over duurzaamheid en United Economy. Al snel dacht ik dat ons bedrijf niet zou passen bij het netwerk, omdat wij heel veel dingen maken die kort worden gebruikt en dan worden weggegooid. Heidi dacht er anders over. Ze zei: ‘Als er dan zoveel spullen worden gemaakt die niet goed zijn voor het milieu, dan liggen daar natuurlijk wel heel veel kansen om te verbeteren.’ Dat zette mij aan het denken. We belden later weer en we werden lid van United Economy. Eerst dacht ik dus: in die hoek moet ik het niet zoeken, want ik doe precies wat ze niet willen. Maar uiteindelijk ben ik toch overtuigd dat het anders in elkaar zit.

Milieubewust ondernemen: de recycle-reis van GelreSign.

Sinds dat gesprek is er al veel veranderd binnen het bedrijf. We hebben veel gedaan om minder afval te maken. We begonnen met kijken wat we overhielden. Hoeveel plastic en papier? Kunnen we dat gaan scheiden? Eerst ging alles in dezelfde container. Toen begonnen we met het papier apart te houden. Zo dragen we bij aan een beter milieu en wordt er ook geld bespaard.

Hetzelfde geldt voor heel veel polyester materialen, zoals vlaggen. We vragen klanten om deze bij ons in te leveren indien ze niet meer worden gebruikt of kapot zijn. Dat geldt ook voor spandoeken. Wij zorgen er voor dat deze materialen naar een bedrijf gaan die het recyclet. Zo zijn we continu zoekende naar de beste manier om onze materialen zo duurzaam mogelijk in te zetten. En hebben we een mooie win-win situatie: een verbetering in de relatie met de klant én met het milieu.

“80% hergebruik als we een oplossing vinden voor vinyl”

Rondom het hergebruik van materialen hebben we een belangrijke uitdaging: dat is stickermateriaal. Stickermateriaal is gemaakt van vinyl en een lijmlaag. Door de samenstelling van deze twee materialen weten we nog niet hoe we dit kunnen recyclen. Dat is jammer, want daar hebben we veel afval van. Als we die vinden, kunnen we 80% van ons afval laten hergebruiken. Als er mensen zijn die dit interview lezen en een oplossing voor het stickermateriaal hebben, dan horen we dat graag!

Los van het feit dat dit allemaal een goed gevoel geeft, draagt het ook bij aan de kosten van de afvalverwerking. Uiteindelijk besparen we kosten, omdat we minder vaak de restafvalcontainer hoeven te legen. Het is ook niet veel moeite om het afval te scheiden. Je gooit je afval gewoon in een andere bak. Er is wel een stukje extra discipline nodig om deze stap te maken.

Duurzaam en sociaal: voorbereid op de toekomst

Ik denk dat het voordelen kan opleveren om met duurzaam en sociaal ondernemerschap aan de slag te gaan. Zo zijn we klaar voor de toekomst. Bijvoorbeeld als er nieuwe richtlijnen komen. Als wij nu al veranderingen inzetten om het proces te verduurzamen, zijn we daar beter op voorbereid. Wij luisteren ook goed naar onze klanten. Afhankelijk van de toepassing, passen we de materiaalkeuze aan in overleg met de klant. Hierbij wordt vooral gekeken of het product langdurig of kortdurend gebruikt gaat worden. Bijvoorbeeld een uiting die maar voor één evenement gebruikt wordt, kan ook gemaakt worden van karton. En deze kan dan na afloop bij het oud papier.

De community van United Economy helpt ons hierbij. Bij een meeting of evenement leer ik veel van andere deelnemers. We delen onze ideeën om te verbeteren. Ik hoor veel mooie verhalen.

Pascal Defesche illustreert op indrukwekkende wijze de kracht van duurzaam ondernemen en het gebruik van het netwerk van United Economy. Wil je meer lezen over Pascal Defesche en GelreSign? Kijk dan op zijn website. Wil je meebouwen aan een wereld waarin ondernemerschap, passie en duurzaamheid elkaar ontmoeten en versterken? Kijk dan op onze United Economy website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *