Foto-pand-Dutchsprit-met-ET-1024x768

Innovatief voorbeeld van UE-deelnemer DutchSpirit

Echte verandering start bij het einde

Circulaire economie is iets heel anders dan het recyclen van oude spullen. Decennialang hebben we geleefd in een wereld van produceren-gebruiken-afdanken, gevoed door luxe, overvloed, massaproductie, lage prijzen en hebzucht. Vooral ook de mode deed en doet hier nog steeds volop aan mee. Goedkoop produceren, slechte kwaliteit, steeds kortere cycli, overproductie.

Inmiddels is ook bij modemerken bekend dat de consument duurzaamheid belangrijker gaat vinden. Reden om over te gaan tot publiciteitsoffensieven als terugname van oude kleding of de inzet van gerecyclede polyester in plaats van virgin. Of dit oprecht is, een duurzaam projectje naast de vele vervuilende en mensonterende praktijken, is sterk de vraag.

Duurzaamheid is geen project, het is een intrinsieke motivatie om het anders te doen.

Het inzamelen van oude kleding en de inzet van gerecyclede content is slechts een kleine stap in een systeemverandering. In feite wordt het paard achter de wagen gespannen. De modemerken kijken pas aan het eind van de looptijd wat ze nog kunnen maken van de oude kleding. En niet alleen de modemerken, ook vele grote bedrijven doen hetzelfde met hun bedrijfskleding. Ze zoeken naar een oplossing voor een afvalprobleem. En die vraag zou niet nodig zijn wanneer vooraf wordt nagedacht over de vraag wat te doen aan het eind van de levensduur.

Belangrijke vraag die gesteld moet worden voor een circulair businessmodel is of de te ontwikkelen producten aan het eind van hun levensduur weer opnieuw te gebruiken zijn als grondstof voor nieuwe producten op hetzelfde niveau. Dat is iets heel anders dan recyclen en er het beste van maken. Met andere woorden, met het eind voor ogen bepalen vanuit welke grondstoffen je gaat werken.

Circulaire mondkapjes

Een concreet voorbeeld en zeer actueel nu zijn de mondkapjes. In Nederland worden dagelijks 1 miljoen mondkapjes in de zorg gebruikt. 1 miljoen disposable mondkapjes, vaak maar enkele minuten gebruikt, bij het afval. Willen we geen afval, dan zal de keus gemaakt moeten worden voor een ander basismateriaal. Een materiaal dat dus volledig recyclebaar is, en dat weer kan worden ge-upgrade tot nieuwe stoffen waar weer mondkapjes van gemaakt kunnen worden. Zijn ze bovendien 50 keer te wassen, dan heeft de zorg geen 1 miljoen mondkapjes per dag meer nodig, maar ‘slechts’ 20.000. Daarmee wordt een besparing gerealiseerd van 980.000 mondkapjes. Per dag! En zelfs die ‘slechts’ 20.000 stuks verworden niet tot afval maar zijn om te smelten tot nieuwe garens voor nieuwe stoffen.

Circulaire economie is niet alleen een duurzame optie, het is wel degelijk een businessmodel en levert enorme besparingen op aan de kant van de gebruiker én het milieu.

DutchSpirit is al 10 jaar koploper in duurzame maatkleding. Onze producten zijn zeker niet allemaal circulair te noemen, maar we zijn onderweg. En de grootste impact hebben wij wanneer meer mensen met ons meedoen. Want samen krijgen we een stem en kunnen we echt de mode veranderen. Daar geloven wij heilig in. Doe je mee en draag je onze boodschap uit?

Door Heidi Leenaarts – initiatiefnemer United Economy