De Duurzame Week
Hoe duurzaam zijn de leden van United Economy?


Nou! Neem Eosta. Naast zaken doen met onze duurzame munt weet Eosta alles van biologische producten

Eosta is distributeur van verse biologische en eerlijke groente en fruit, met een specialisatie in overzees fruit en Nederlandse kasgroente. Eosta fungeert als innovatieve ketenregisseur voor meer dan duizend telers op zes continenten. Met hun “trace & tell” systeem Nature & More bieden zie consumenten complete transparantie bij biologische producten.

Bedrijfspand Eosta

Wat zijn jullie en hoe sluit dit aan met United Economy?
Wij zijn in absolute zin/grote mate zingeving gestuurd en dit komt tot uiting in onze kernwaarden Verantwoordelijkheid, Samen, Authentiek, sterk verankerd in ons DNA. Onder Verantwoordelijkheid wordt het werken met gezonde, biologische, fair trade verhandelde producten verstaan. Samen symboliseert de samenwerkingsformule die wij bij Eosta hanteren, getypeerd door directe communicatie op elk niveau en betrokkenheid. Een effectieve samenwerking begint met het vermogen tot zelfreflectie en het kunnen onderscheiden van het wezenlijke en Authentieke verhaal van de ander. Wij geven onze groente- en fruitteler daadwerkelijk een gezicht en maken de inspanningen van de teler voor de maatschappij zichtbaar.

Zoals wellicht opvalt, sluiten deze waarden goed aan bij het United Economy model. De duurzame munt blijft in omloop binnen een kring van door waarden gedreven bedrijven en stimuleert hiermee groen ondernemen. Belangrijker nog speelt winst geen rol in deze manier van groen zaken doen. De P staat in dit model niet voor Profit, maar voor Purpose en dat is wat al deze bedrijven met elkaar gemeen met elkaar hebben. De United Economy maakt de economie als geheel socialer, groener, eerlijker en veerkrachtiger en dit is waar zij zelf ook naar streven.

Zonnepanelen

Wat brengt de duurzame munt jullie?

In algemene zin sluiten het concept en de filosofie van United Economy erg goed aan bij die van Eosta.
Het geld in omloop krijgt weer de functie die het oorspronkelijk had en waarvoor het bedoeld was: een ruilmiddel voor goederen uit de reële economie i.p.v. een middel voor een speculatieve economie. Op dit moment wordt maar 3% van al geld dat in inloop is, in de reële economie geïnvesteerd. Dat was voor ons echt een eye opener en een stimulans om aan te sluiten bij dit duurzame netwerk.

In concrete zin heeft de United Economy ons veel gebracht op het gebied van nieuwe partnerschappen. Een voorbeeld hiervan is de bouw van het nieuwe kantoorpand waarin Eosta sinds september 2018 zich heeft gevestigd. Het nieuwe bedrijfspand is zo veel mogelijk circulair gebouwd, onder andere door het gebruik van gerecyclede, natuurlijke en duurzame materialen en de opwekking van energie door middel van zonnepanelen. Daarbij heeft circulair interieur bouwer Logge ons voorzien van een interieur dat compleet aansluit bij de wens van Eosta om fysiek uitdrukking te geven aan het circulaire model van bedrijfsvoering/economie. Logge maakt ook onderdeel van United Economy en zo was de verbinding snel gemaakt. Dit ervaren wij ook met andere leveranciers, je zoekt naar producten die passen bij jouw waarden en dan is een connectie binnen een duurzaam handelsnetwerk een logische stap. Zo zie je dat verbinding altijd wel wat oplevert, in meer algemene zin door wederzijdse inspiratie en in concrete zin, wanneer het tot zaken doen met elkaar uitkomt.

‘’Verbinding levert altijd wat op’’

In de toekomst zouden we graag zien dat er nog meer bedrijven zich aansluiten bij dit groene handelsnetwerk, zodat we nog meer partnerschappen kunnen creëren en de circulaire economie verder kunnen stimuleren.