Interview met Jos Sluijsmans van fietsdiensten.nl

Door: Evelien van Aller

 

Fietsdiensten.nl is geen fietskoerier, maar wat is het wel?

Fietsdiensten.nl promoot het gebruik van de fiets. Het gaat om het verspreiden van kennis van innovaties op fietsgebied over de hele wereld. Via websites en social media bereikt Jos mensen uit allerlei landen. Het jaarlijkse International Cargo Bike Festival vormt de kers op de kennisdelingstaart. Daarmee breidt Jos het netwerk uit, ook met overheden.

De fiets is een logische oplossing voor veel stedelijke problemen, zoals het vastlopen van het verkeer, geluidsoverlast en luchtvervuiling. Vaak is het ook de snelste manier van verplaatsen. Door vervoer van mensen en goederen per fiets te organiseren, wordt de stad prettiger om in te leven. 

 

Idealistisch en enthousiast

Jos, van huis uit jurist op het gebied van vreemdelingenrecht, is sinds drie jaar lid van United Economy (UE). Hij begreep al heel lang dat er iets niet klopt met onze economie. Toen hij Heidi Leenaarts, initiatiefnemer van United  Economy, leerde kennen werd dit vermoeden bevestigd. Hij vindt het fijn dat er binnen UE ruimte is om mee te denken en te doen. Dat is in deze beginfase ook nodig, benadrukt Jos. Hij draagt met plezier zijn steentje bij in de promotiesfeer en naamsbekendheid. De meeste mensen denken bij duurzaamheid niet gelijk aan duurzaam geld. Dat is heel nieuw. Dus alle leden kunnen hun rol nemen om circulair geld en United Economy bekender te maken. Bijvoorbeeld door het op hun website op te nemen.

 

Niet makkelijk

De praktijk van het handelen met UE blijft voor Jos nog een beetje achter. Hij heeft zelf niet veel nodig, omdat hij geen werknemers heeft en niet erg consumptiegericht is. Toch zijn er mogelijkheden. Jos laat het ICBF Magazine drukken bij Zalsman in Kampen en bestelt soms biologische wijn bij Neleman. Ook de dagelijkse boodschappen rekent Jos af in uniteds bij Odin (via de Odin-klantenpas).

Het is niet altijd makkelijk om andere ondernemers bij het UE-netwerk te betrekken. Mensen moeten er moeite voor doen om zich in te lezen en om te schakelen. Meer bekendheid helpt om dat te veranderen.

Laagdrempelig

Een aanrader is de dinerbijeenkomst (aanschuifmaaltijd) bij FoodVia in Arnhem, waar je altijd wel mensen van United Economy tegenkomt. Het is een heel laagdrempelige manier om kennis te maken. De datums worden via social media (FoodVia en United Economy) bekend gemaakt.

Want meer mensen en organisaties mogen United Economy leren kennen. Zo zou het mooi zijn als gemeentes en woningcoöperaties zich ook verbinden. Al is het maar om mee te doen aan de kennisdeling.

Jos houdt zich normaal gesproken niet zo graag bezig met geld. Maar circulair geld is leuk, omdat je er zeker van bent dat het geld op een goede manier z’n werk gaat doen in de keten. 

Conclusie: je hebt een lange adem nodig om een netwerk als United Economy groot te maken. Het proces voltrekt zich in meerdere etappes.